Alla inlägg under december 2010

Av Tania, Martin & Karin - 27 december 2010 21:06

Här kommer en uppdatering av Ellens valp.

Hon är nu 1 vecka gammal och har en aptit som sin mamma (extremt stor).

Hon har ökat 3 ggr i vikt sen hon föddes, har man ensamrätten på mjölkbaren så har man!


Så här blev nästan alla bilder, med tungan ute och letar mat        


 

Så här rund om magen är jag efter en vecka.


   

Och så här söt är jag nu!


Julen passerade inte helt smärtfritt förbi hemma hos Jarlstams i år. 

Dan före doppardan startade med strömavbrott detta resulterade i att vattnet frös. Efter samtal med Eon och en eltekniker som kom ut i området och fixade och donade så var strömmen tillbaka, vattnet tog det lite längre tid för då värmeslingorna vi virat runt rören var tvugna att bli varma och sen tina vattnet.

Senare på kvällen tar jag mig ett bad, när jag är färdig och ska tappa ur vattnet så skapades en enorm översvämning över hela badrumsgolvet  

Jag hämtade Martin som konstaterade att det var stopp i avloppet.

Toaletterna var väldigt tröga att spola med så Martin kröp in under huset för att pejla av läget, det visade sig att avloppet fryst det med.

Nu kände jag mig en aning stressad då familj nr 1 skulle fira jul hos oss på julafton och familj nr 2 på annandagen, att jag sedan är höggravid och måste kissa var 5.e minut gjorde inte att stressen blev mindre direkt.

Min mamma ringdes upp då hon bor bredvid Jula och fick akut avbryta julbestyren för att iulhandla värmeslingor och kasta sig i bilen för att köra till oss med dessa.

Martin lindade sedan på dom och inväntade ett mirakel som aldrig kom    halv tolv på natten kom han in med 2 isärplockadde långa rör som fick ligga i badkaret för att tina under natten. Jag kan bespara den som läser detta lite tid och arbete och meddela att värmeslingor absolut INTE fungerar för att tina avloppsrör så ni vet! På julafton morgon åkte vi akut till Jula samt en fungerande toalett och införskaffade en vattenslang samt en liten slang som man kör in i avloppsrör som är frysta för att tina dessa. Efter en ganska stor arbetsinsatts av Martin med att spola varmvatten timme efter timme släppte tillslut isen och avloppen funkade igen.   Gissa om vi firade här hemma. 


Och vad hade orsakat att avloppen fryst... ett stort rött leksaksäpple som söta Isabelle på något vis lyckats spola ner i toan - det är härligt med barn eller hur?


  

Det skyldiga röda äpplet!


Familj nr 1 firade hos oss ändå och fick tydliga instruktioner om att gå på toa INNAN de kom hit, hälften av dom skulle iväg och jobba sedan så det gick bra utan toa ändå.


Familj 2 (Martins familj) kom när avloppet fungerade igen så dom gick det ingen nöd på förutom stackars Niclas som var sjuk :(


Julen susade förbi otroligt snabbt i år och nu ser vi fram emot ett härligt nyår med betydligt mindre dramatik.


God fortsättning till er alla!

// Tania


// Tania


Av Tania, Martin & Karin - 18 december 2010 16:15

Som jag trodde så blev det endast en valp och det blev en tik.

Född samma dag som mormor Tilda som fyller 9 år idag.

03:15 föddes hon i biabädden bredvid valplådan, Ellen tyckte den var mycket mysigare än den stora valplådan så hon fick ligga där i lugn och ro ett tag.

Ellen och dotter mår bra och äter båda upp sig, inte för att Ellen kanske behöver fri tillgång till mat med en valp, men om man frågar Ellen så tycker hon helt klart att det är så det ska vara.

Smockan är väldigt intresserad och skulle nog gärna hoppa in som bonusmamma om hon fick, Stella tycker mest bara att det är tråkigt att få så lite uppmärksamhet från matte.

Här kommer lite bilder på mor & barn.

   

Vääldigt rymlig valplåda, ser nästan larvigt ut :)


   

Mörk och fin som sin mor...


   

Mest lik ett litet marsvin just nu. Vi får se vad det blir av pyret under resans gång.


  

Mormor Tilda (Barecho Lifetime Story) fyller 9 år idag.

Tänk vad tiden går fort    


// Tania

Av Tania, Martin & Karin - 16 december 2010 09:15

...är det här hemma just nu.

Ellen ligger i lugn och ro och verkar inte ha några intensioner att valpa någon gång. Nästan så man blir lite nojjig   , igår började jag känna på magen igen och tänkte att hon kanske bara svällt efter löpet men sen kände man en valp i magen så någon liten rackare är det där inne. Valplådan står redo på sin plats, vi hade falskt alarm för några dagar sedan, det kom ett jäkla liv ifrån lådan så jag flög upp och tänkte ÄNTLIGEN nu startar det! Men det visade sig vara Stella som (kanske kände igen sin valplåda?) hade hoppat in och rev och bökade bland fällar för att komma åt och massakera tidningarna som låg i botten.

Hon var så lycklig den lilla pirayan och vi kunde slappna av igen.

Snöstormen har dragit in över Stockholm och de 30 min långa resväge tog idag 1½ timme    Jag hatar verkligen bilköer!

Kan inte förstå hur det kan vara så svårt att köra i lite snö varje vinter det är ju trots allt vinter valje år, är man så rädd för att köra i snö så kan man väl kanske lämna bilen hemma och åka komunalt istället?

Egentligen skulle man ju flytta från stan men vet inte om jag skulle klara att inte ha tillgängligheten till allt man är van vid nu, man är ju så bortskämd.


Ha det gott ute i snökaoset idag.

/ Tania


Av Tania, Martin & Karin - 15 december 2010 12:23

Vad trött jag blir, hade skrivit ett lååångt inlägg så låser sig allt och försvinner!   


Nytt försök senare istället, nu blir det lunch.

Av Tania, Martin & Karin - 6 december 2010 09:15

14/1-2002 - 3/12-2010

  

Min älskade Bella "Trollängen´s Just Taste It" har vandrat till de sälla jaktmarkerna . Maken till livsglädje och vänlighet har jag aldrig sett och det har varit en ära att få leva med dig dessa år. Vi behövde bara titta på varandra så förstod vi varandra. Saknaden är enorm, jag hittar inte orden som kan beskriva den sorgen som jag bär på just nu. Nu har du iaf inte ont längre, vi kommer alltid att älska dig nu och för alltid och jag vet att vi träffas igen någon dag.

Din matte.

Skapa flashcards